• Meni Rapaport

שייט קרוזים ומה שבניהם - מבוא לעולם הקרוזים הישראלי

עודכן ב: 9 דצמ 2019

על טרנד הקרוזים ודאי יצא לכם לשמוע. ייתכן וזה עלה סתם בשיחה אגבית ולא הרגשתם נוח לשאול: מה כבר יכול להיות כ"כ מלהיב בשהות בלב ים כשאין לאן לברוח ואין לך כל שליטה על מי ואיך האוכלוסייה, האוכל וגובה הגלים.

"צא ולמד כי חברות השייט מגדירות עצמן כריזורט אולטרה ענקי צף על המים. וריזורט כמו ריזורט: חדרי אוכל ענקיים, מתחמי בידור, פעילויות לילדים במהלך השייט, תרבות, אומנות, מופעים והכי חשוב: בכל יום עוגנים בנמל אחר. מה יכול להיות לא מושלם בחוויית שייט?!"


שייט קרוזים ומה שבניהם

ספינת אהבה והקשר שלה לכלכלה.


על טרנד הקרוזים ודאי יצא לכם לשמוע ייתכן וזה עלה סתם בשיחה אגבית ולא הרגשתם נוח לשאול: מה כבר יכול להיות כ"כ מלהיב בשהות בלב ים כשאין לאן לברוח ואין לך כל שליטה על מי ואיך האוכלוסייה, האוכל וגובה הגלים.


אך אם הגעתם עד לכאן, סביר להניח שחוויתם כבר שייט בעצמכם או שאתם מתעתדים להצטרף לגל בקרוב.


ענף התיירות היה מאז ומעולם התעשייה המתפתחת ביותר בקרב ענפי המשק השונים. לאחר שרובנו היינו ברומא, קנינו בברלין והצטלמנו שאנו מחזיקים את הפיזה דקה לפני הנפילה, האנשים בכל העולם מחפשים את סוג החופשה הבאה. כזו שלא מצריכה חופשה לאחריה, או להתחשבן על כל הוצאה כדי לא לחרוג מהתקציב הכללי. חופשה שלא צריך להתעסק בבירוקרטיה, אלא אפשר להיות סמוך ובטוח שהכול ידפוק כמו שעון. ברחבי הגלובוס, ענף השייט הינו תחום תיירותי ותיק ומוכר, התייר הישראלי נחשף אליו ביתר שאת בשנים האחרונות ובהתאם קצב הצמיחה שהולך וגדל בהתאמה.


הבוגרים ביננו ודאי זוכרים את 'ספינת האהבה' - סדרה פופולארית משנות ה 70 שתיארה מדי שבוע את קורות נוסעי אניית פאר (קריסטל קרוזס) במהלך שבוע הפלגה לקריביים. מדי שבוע עלו לאנייה (בסדרה) השמנה והסלתה של תושבי המדינה. הסדרה ייצגה את הלך הרוח האמריקאי של שכבת העשירים בארה"ב. תודעתית הציבור ראה אז באוכלוסיית תיירות הקרוזים כאנשים עמידים ועמידים מאוד בלבד.

ברבות השנים ועקב שינוי הרגלי הצריכה מחד והבנת הפוטנציאל הכלכלי מאידך, הפכו חברות השייט את המוצר שלהם לנגיש לקהל רחב ומגוון והוא איננו עוד נחלתם הבלעדית של העשירון העליון.


מאז ועד היום אנו חווים ירידה ממוצעת של כ- 15 שנה בגיל הממוצע של אוכלוסיית תיירי הקרוזים, כאשר הדבר מתבטא גם בהרכב הנוסעים (טיול משפחתי בקרוז) ובמעמדם הסוציו-אקונומי ההולך ומתרחב. כמובן שלא ניתן להגדיר את מוצר הקרוזים כמוצר שווה לכל כיס ובוודאי שאנחנו מדברים על מוצר יקר, אך תוחלת החיים ואיכות החיים בעשורים האחרונים הביאה לכך שגם מעמד סוציואקונומי בינוני ומעלה, לא מוכן לוותר על ההתנסות.


כמובן שכמו בכל תחום, ענף הקרוזים הגיע גם לישראל. ישראלים רבים פוקדים את אניות השייט השונות ולמרות שמבחינתם הדבר אומר לעלות לטיסה ולשהות במלון – מה שודאי מייקר את המוצר, בכל זאת אנחנו רואים עליה של מאות אחוזים בעשור האחרון ביציאה לקרוזים.


אז מה בעצם עושים בקרוז? אם תשאלו את חברות השייט הם יגידו לכם כי עיקר התחרות שלהם היא לא מול חברות השייט האחרות אלא דווקא מול ריזורטים שעל הקרקע. צא ולמד כי חברות השייט מגדירות עצמן כריזורט אולטרה ענקי צף על המים. וריזורט כמו ריזורט: חדרי אוכל ענקיים, מתחמי בידור, פעילויות לילדים במהלך השייט, תרבות, אומנות, מופעים והכי חשוב: בכל יום עוגנים בנמל אחר. מה יכול להיות לא מושלם בחוויית שייט?!


עובדה ידועה היא כי מוצר השייט הינו מסוג המוצרים עליהם נאמר: Best value for money התמורה המושלמת עבור הכסף שלך. ואכן הגם שמדובר במוצר יקר, אין אחד שלא ירגיש שקיבלת את התמורה המלאה עבור השייט. בהמלך שייט של חברות בינלאומיות אנו נפגשים עם רמת שירות בלתי מצופה במחוזותינו. רמת שירות הן בהיקף שלה (מאות אנשי סגל האנייה וכולם אדיבים ברמה זהה) והן בדאגה לפרטים הקטנים כאדר כל בקשה או ציפיה הם לגיטימיים מאנשי סגל האנייה. החל מהסטיוארט ועד למנהל המלון באנייה (ראו מאמר בנושאי נושאי תפקידים באנייה)


חווית השייט נגישה כיום יותר מתמיד. אם יש את נפשכם בחוויה שונה וממכרת – נסו להקדיש חופשה אחת שלכם להתמכר לרעיון שאתם פשוט שווים ליחס הטוב ביותר שתקבלו.


#שייט #קרוז #שייטמשפחתי #קרוזים #שייטראשון


3 צפיות

תנאי שימוש | מדיניות פרטיות | © כל הזכויות באתר שמורות לפורום הישראלי לתיירות שייט בינלאומית