• Meni Rapaport

יוסי בן יקר ז"ל - אחד מעמודי התווך של עולם הקרוזים הישראלי | מני רפפורט יו"ר הפורום בפוסט פרידה

עודכן ב: יונ 23


"זה לא מסוג הדברים שאתה מעלה בדעתך. לא ניתן להתעלם מההקשר הרחב יותר בתקופה אפלה זו. הידיעה על מותו נתנה לכולנו בענף השייט הישראלי, אגרוף בבטן, בטן שהייתה רכה ומנוונת מלכתחילה."

גילוי נאות: במשך כל שנות עבודתי בענף השייט, יוסי בן יקר ז"ל היה תמיד מצידו השני של המתרס העסקי. הוא לא רק היה מתחרה למול החברות בהם עבדתי, אלא שהביא לגישה שונה בתחום שוק תיירות השייט הישראלית.

נפגשנו בלא מעט הזדמנויות ותמיד היה בנינו מעין איפוק של מתחרים. שנינו ידענו מה כל אחד חושב על המודל העסקי של האחר ובכל זאת נהגנו בקוד הנימוס המצופה מקולגות בתחום. המטרה הלגיטימית של כל אחד מאיתנו היא לגרוף שוק, ולמרות כך, נהגנו אחד בשני בנימוס וכבוד.

בחודשים האחרונים, ענף השייט מושבת לחלוטין. הטלפונים היחידים שמתקבלים הם של לקוחות המבקשים לברר את אופן ומועד קבלת ההחזר שלהם. משבר הקורונה, ייתכן ומחק את כל העבודה הקשה של חמש השנים האחרונות. בתחילת המשבר שכולם דיבר על 'ספינת הקורונה', קיווינו שזה משהו נקודתי, אבל לצערנו תוך כמה ימים התברר כי אנחנו אכן עומדים בפני משבר עולמי ולא רק שהיינו הראשונים להינזק, אלא שהפעם ככל הנראה נהיה האחרונים לחזור לפעילות (כולל בתוך ענפי התיירות).

בתוך החלל הזה, סוכנויות השייט, נאלצו לדומם מנועים, להוציא עובדים לחל"ת, לצמצם משרדים ולחסוך ככל הניתן בעלויות. גם הקשר בין הקולגות הלך והתמעט. המציאות ביום שלמחרת, תהיה שונה לחלוטין ממה שהייתה בשלהי 2019.

פטירתו של יוסי תפסה את כולנו בתדהמה. זה לא מסוג הדברים שאתה מעלה בדעתך. לא ניתן להתעלם מההקשר הרחב יותר בתקופה אפלה זו. הידיעה על מותו נתנה לכולנו אגרוף בבטן, בטן שהייתה רכה ומנוונת מלכתחילה.

זה המקום לומר כי למרות היותנו בשני צידי המתרס, ליוסי בן יקר זכויות רבות וגדולות בהנגשת עולם השייט הבינלאומי לקהל הישראלי. יוסי, טייס לשעבר, כיוון תמיד הכי גבוה שאפשר. מבחינתנו הקולגות שלו, הוא תמיד היה טייס בודד שידע לנווט את דרכו ליעדים שהציב לעצמו. למרות שבא בקשר מסחרי עם נציגי חברות השייט בארץ, עדין את מרב הדרך שלו, עשה באופן שהוא ניתב ופילס לעצמו.

עובדי ענף התיירות לא תופסים עצמם כ'פקידי הזמנות' כפי שהיה נהוג לכנותם בעבר, אלא כיועצי שייט ונופש, מגשימי חלומות ויוצרי חוויות. בהקשר זה, עשרות אלפי ישראלים, יכולים להכיר ליוסי תודה על שהפך את חווית השייט לנגישה וזמינה. כמובן שלהצלחה גורמים רבים וזוהי לא קלישאה, אך אין ספק שליוסי בן יקר ז"ל יש גם מניות בהצלחה הקמעונית של תיירות השייט הישראלית.

בימים בהם תיירות השייט נמצאת בחשכה מוחלטת, דבר מותו של יוסי, מחדד ומעמיק את תחושת חוסר הוודאות, החמצה ואין אונים של אנשי הענף כמו גם עשרות אלפי הלקוחות שהתמכרו לחוויה.

דווקא כאן, חשוב לזכור שלמרות שייקח זמן, ובהתחלה ייתכן והחוויה תהיה שונה (לפחות בתקופה הראשונה), ענף השייט יחזור לימיו הגדולים. לא בגלל מליארדי הדולרים שהענף מגלגל, לא בגלל מאות אלפי העובדים שלו ברחבי העולם אלא קודם כל בגלל הטבע האנושי שמחפש לחיות, לחוות, להנות, לראות ולהתפנק ואין כמו חווית השייט שעונה על הצרכים ואף למעלה מכך.

אני סבור שאני מדבר בשם רבים מהקולגות של יוסי ומלקוחותיו כשאני מודה לו על עשייתו ותרומתו להתפתחות ענף השייט הישראלי. בשמי ובשם הפורום הישראלי לתיירות שייט: תודה על עשייתך המרובה להנגשת מוצרי השייט לקהל הישראלי, נוח בשלום על משכבך.


מני רפפורט

יו"ר הפורום

192 צפיות

תנאי שימוש | מדיניות פרטיות | © כל הזכויות באתר שמורות לפורום הישראלי לתיירות שייט בינלאומית